Rambut Gugur – punca dan penyelesaiannya dengan Shaklee

 Rambut gugur

Masalah rambut gugur di kalangan wanita lepas bersalin bukan satu perkara aneh. Kata orang tua apabila anak mula pandai buat ‘buih’, rambut si ibu akan banyak gugur. Mungkin itu sekadar mitos kerana terdapat faktor tertentu kenapa masalah kerap berlaku kepada ibu-ibu yang baru melahirkan bayi. Jika dulu rambut panjang mengurai dan mudah disikat tetapi kini menjadi semakin nipis dan kusut akibat rambut yang banyak gugur. Kenapa semuanya berlaku selepas melahirkan si kecil?

9 Perkara Perlu Anda Tahu :

  1. Keguguran rambut selepas bersalin berlaku kepada hampir semua wanita. Ibu baharu bersalin boleh hilang antara 50-100 urat rambut setiap hari.
  2. Anda harus faham, hormon (dalam darah) yang berubah setelah bayi dilahirkan menyebabkan keguguran rambut.
  3. Walaupun rambut banyak gugur di awal kelahiran, anda tidak perlu panik kerana anda tidak akan menjadi botak.              Sebaliknya ia akan kembali normal sebaik bayi menyambut ulang tahun pertama.
  4. Biasanya, lebih kurang 85 ke 95 peratus rambut lima hingga 15 peratus berada dalam peringkat berehat.
  5. Selepas peringkat berehat, rambut akan gugur. Biasanya ketika anda menyikat atau bersyampu rambut. Ia akan diganti dengan rambut baharu. Purata keguguran rambut bagi wanita adalah lebih kurang 100 helai sehari.
  6. Ketika hamil, peningkatan tahap estrogen melambatkan peringkat pertumbuhan. Hanya sedikit sahaja rambut berada dalam keadaan berehat dan sedikit sahaja yang gugur setiap hari.
  7. Selepas bersalin, tahap estrogen menurun dan semakin banyak folikel rambut masuk peringkat berehat. Ini bermakna lebih banyak rambut akan gugur ketika mandi atau bersikat.
  8. Keguguran luar biasa akan berkurangan dan rambut akan kembali seperti sebelum pra mengandung. Ini mengambil masa di antara 6 ke 12 bulan selepas bersalin.
  9. Biasanya wanita yang berambut panjang lebih perasan masalah ini berlaku kepada mereka.

Apa Anda perlu lakukan?

  • Mama tidak boleh menghentikan makanan yang berkhasiat dan kaya dengan protein dan zat besi selain daripada vitamin pra natal anda.
  • Elakkan membuat rawatan rambut menggunakan bahan kimia seperti mengeriting, mewarna, melurus sehingga rambut kembali normal.
  • Penggunaan wig harus dihindarkan kerana ia membuatkan kulit kepala tidak dapat bernafas dengan baik serta merosakkan folikel rambut.
  • Berjumpa doktor sekiranya keguguran rambut sangat serius terutama jika terdapat gejala lain kerana ia mungkin petanda penyakit postpartum thyroiditis.

Makanan Mencegah Keguguran Rambut:

images (1)

images (2)

Telur Dan Daging Ayam – Sebahagian besar rambut berasal daripada protein. Jadi, memakan ayam, telur, keju rendah lemak, almond dan yogurt semulajadi boleh menggalakkan pertumbuhan dan mencegah kerosakan atau keguguran rambut.

gandum

Gandum – Makan gandum secara teratur bukan sahaja boleh meningkatkan tenaga tetapi boleh mempertahankan warna dan mencegah rambut gugur. Buah kering dan kekacang Buah kering dan kekacang mengandungi zat besi, sulfur dan biotin. Mineral tersebut menjadi sumber vitamin E yang boleh meningkatkan peredaran darah pada kulit kepala dan inositol yang boleh mempertahankan kesihatan akar rambut sehingga mencegah keguguran.

taugeh3

Tauge- Sayuran ini mengandungi gizi yang penting untuk memelihara kesihatan rambut yang dikenali sebagai silika. Silika digunakan oleh tubuh untuk menyerap vitamin dan mineral serta membentuk sel-sel baharu yang membuatkan rambut kuat dan sihat.

sayur-hijau-300x204

Sayuran Hijau – Bayam dan brokoli memiliki kandungan vitamin A dan C. Vitamin ini diperlukan untuk menghasilkan sebum yang berfungsi sebagai pelembut semulajadi untuk melembap dan menguatkan akar rambut.

bad mod food

Buah-buahan Segar – Tembikai, pisang, epal, oren dan buah-buahan lain dapat memberikan tubuh kuantiti khasiat penting yang baik bagi mengurangkan keguguran rambut.

makanan-laut-300x224

Makanan Laut- Kandungan zink pada makanan laut seperti kerang, udang dan tiram membantu mencegah rambut gugur dan menguatkan akar rambut. Ia turut membantu sel-sel tubuh menjaga hormon dalam penyerapan vitamin lebih baik untuk pertumbuhan rambut.

images (4)

Salmon- Merupakan sumber protein, asid lemak penting omega-3, vitamin B12 dan zat besi yang diperlukan untuk memelihara kesihatan kepala, mengurangkan kekeringan pada rambut serta kulit kepala.

jintan1 download

Kunyit dan jintan-  merupakan makanan rambut yang baik bagi merangsang pertumbuhan rambut lebih sihat.

beverage water

Air Masak – Minum sekurang-kurangnya lapan gelas air sehari kerana dapat membantu memberikan nutrisi yang diperlukan sehingga rambut tumbuh kuat dan sihat.

Sumber :: http://pama.karangkraf.com/famili/rambut-saya-banyak-gugur-1.26749

Haaa banyakkan nak makan tu? saya memang tak dapatla nk makan tu semua. Saya punya cara tersendiri..Nak tau, jom teruskan membaca.

Saya sendiri pun pernah mengalami masalah keguguran rambut dicampur masalah kelemumur. Bukan kata selepas bersalin , tapi dari zaman anak dara lagi. Kalau tengok kat kawasan bilik tidur atau toilet, mesti bergumpal-gumpal rambut bertaburan. Mungkin kita tak perasan bila rambut ni gugur, ingatkan rambut orang, tapi bila tengok eh panjang rambut ni, confirmla bukan rambut suami kn..hihi.

Saya memang jenis yang tak akan sikat rambut selepas mandi untuk elakkan lebih banyak rambut gugur. Macam-macam syampu da cuba.Keluar je iklan syampu untuk maslah rambut gugur, terus beli. Tapi hasilnya hampa. Hinggalah akhirnya bertemu vitamin Shaklee yang mampu menyelesaikan masalah ini.

Alkisahnya, bukan ambil set untuk rambut gugur pun (tak pernah fakir nak ambil pun), tapi ambil set berpantang Shaklee yang terdiri dari B complex, zinc complex, vitalea dan Ostematrix. Sewaktu mengandung pun memang da amalkan B complex, Vitalea dan Ostematrix. Kiranya Zinc complex ni benda baru nak cuba.Niat ambil zinc untuk cepatkan pemulihan luka ceaser. Alhamdulillah mmg terasa cepat kering luar dan dalam.Bonus masalah rambut gugur mmg kurang.. Selepas  amik zinc complex 2 biji sehari sebelum sarapan, belum pon habis  satu botol da perasan kurang rambut gugur.Alhamdulillah dan baru tau zinc complex  rupanya termasuk dalam set rambut gugur bersama B complex. So sekarang memang setiala dengan 2 vitamin ni..

Anda nak cuba? Jom order.memang murah dan berbaloi. Hanya Rm87 untuk penggunaan selama 4 bulan. Wow kos sehari hanya Rm0.72 sen je..berbaloi dan jimat kan?

10707951_10202534782547247_1880568482_n

zinc-shaklee-celikvitamin B-Complex-Shaklee-Celikvitamin

Elin

Pm/whatsapp : 017-7854596

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s