5 makanan untuk elak migraine atau set migrain shaklee

Apa itu migraine?

 2

Migrain ialah sejenis penyakit kepala yang kronik. Mangsa migrain mungkin tidak mampu menjalankan tugas seharian, tidak boleh makan, minum dan hanya mampu berehat sahaja ketika sakit menyerang. Pesakit migrain sering mengadu sakit berdenyut-denyut di sebelah bahagian kepala. Jika kronik, migrain boleh menyebabkan rasa pening (nausea), muntah, cirit birit dan juga sensitif terhadap cahaya dan bunyi.

Bahaya ke migraine?

Sebuah penelitian yang pernah dipaparkan dalam pertemuan tahunan American Academy of Neurology di Chicago, Amerika Serikat, menunjukkan bahwa perempuan yang mengalami migrain setiap minggu memiliki risiko lebih tinggi untuk terkena stroke ketimbang yang jarang sakit kepala. Sebaliknya, mereka yang tidak rutin mengalami migrain bisa cenderung mengalami serangan jantung.

Hasil temuan didasarkan pada Women’s Health Study yang melibatkan 27.298 perempuan sehat profesional berusia 45 tahun dan tidak memiliki penyakit kardiovaskular pada awal penelitian. Kadar kolesterol dan perincian tentang frekuensi migrain dikumpulkan saat penelitian dimulai.

Frekuensi migrain dikelompokkan dalam tiga kategori: kurang dari sebulan, sebulan, sekali, atau lebih dalam seminggu. Sebanyak 65 persen mengatakan kena migrain kurang dari sekali sebulan, 30 persen mengalaminya tiap bulan, dan 5 persen sekali seminggu. Para peneliti melibatkan To­bi­as Kurth, MD, dari Brigham and Women’s Hospital dan Harvard Medical School di Boston. Tim Kurth meneliti perempuan tersebut selama 12 tahun, mendokumentasikan jumlah kejadian kardiovaskular. Kejadian selama periode penelitian, 305 serangan jantung, 310 stroke iskemik, dan 706 kejadian kardiovaskular.

Perempuan yang sering migrain, memiliki risiko paling tinggi. Sementara itu, perempuan yang mengalami migrain satu kali per minggu atau lebih, cenderung mendekati tiga kali menderita stroke iskemik dan 1,5 kali cenderung mengalami serangan jantung dibandingkan dengan perempuan tanpa migrain.

Perempuan yang migrain kurang dari sekali sebulan 1,5 kali cenderung mengalami serangan jantung atau stroke, sedangkan yang menderita migrain setiap bulan, risikonya tidak meningkat.

Penyebab migrain

  • Tidak cukup atau terlebih tidur, atau tidur yang tidak teratur boleh menyebabkan migrain
  • Pemakanan yang tidak seimbang
  • Perubahan cuaca (Ini termasuk keadaan pancaran matahari yang terang atau lampu) Bunyi dan bau kuat.
  • Menonton TV atau menghadap skrin komputer terlalu lama.
  • Tekanan emosi atau stres
  • Merokok
  • Jantina (3 – 4 kali lebih kerap di hidapi wanita berbanding lelaki)
  • Ketidakseimbangan hormon ketika dating haid (bagi wanita).

Namun begitu, punca sebenar penyakit ini masih belum dipastikan sehingga kini.

Pakar kesihatan percaya yang migrain adalah berpunca dari salur-salur darah di dalam kepala yang mengembang dan kemudian menguncup secara mengejut.

Ubat ke supplement?

Bila migrain datang, pesakit akan diberi ubat tahan sakit, ubat tahan muntah dan sebagainya bagi mengawal kesakitan mereka. Bagi pesakit yang agak teruk, dos dadah yang lebih tinggi diberikan agar dapat melalikan sistem badan mereka daripada kesakitan yang ditanggung.

Oleh itu, adalah lebih baik pesakit memilih cara alternatif untuk mengatasi masalah migrainnya. Pengambilan supplemen natural adalah langkah terbaik bagi mengatasi masalah migrain.

Kenapa pengambilan supplemen lebih baik daripada ubat? Sebab, ia diperbuat daripada bahan makanan (vitamin semulajadi) dan ekstrak daripada makanan-makanan yang membekalkan nutrisi seimbang. Pengambilan ubat (dadah) yang berlebihan akan lebih memudaratkan kesihatan badan.

Mari kita lihat supplemen yang disyorkan untuk mengatasi migrain:

1. Ostematrix (Kalsium, Magnesium & Vitamin D) 

Kalsium bukan sahaja membina tulang dan gigi, malah ia membantu menetapkan degupan jantung, menyelesaikan masalah insomnia, membantu pengaliran gizi masuk dan keluar daripada membran, dan membantu dalam pembekuan darah. Kalsium amat diperlukan dalam mempertahankan fungsi saraf, otot, serta buah pinggang kita.

Magnesium pula mustahak dalam mengekalkan metabolisma kalsium.  Ia membantu mengelakkan pembuluh darah menjadi kejang, salah satu sebab migraine berlaku. Kajian menunjukkan Magnesium dapat membantu mengurangkan sakit kepala migrain dan mengurangkan kekerapannya berlaku.

Vitamin D pula penting untuk penyerapan kalsium. Kalsium tanpa vitamin D tidak boleh diserap oleh tubuh, dan boleh menjadi sisa / batu dalam ginjal atau pundi kencing.

2. B Complex

Vitamin B2 (riboflavin) dan Vitamin B6 (Pyridoxine) telah terbukti boleh membantu mengurangkan kesakitan migrain. Vitamin B yang lengkap dalam B Complex Shaklee ini akan memastikan anda bukan saja kurang risiko diserang migrain, tapi juga penyakit-penyakit lain seperti depresi dan strok.

10743467_10202699326660747_1697215225_n

Selain dari supplement, anda boleh mengamalkan cara pemakanan yang sihat untuk merawati masalah migrain. Jom cek 5 makanan untuk elak migraine

20130101_rapi_migraine_04

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s