Omega 3 dan kesihatan jantung

Sumber fakta : http://doknorm.blogspot.com/

OMEGA 3 BAIK UNTUK JANTUNG

Tahukah anda tak semua lemak jahat. Ada lemak yang sangat baik untuk jantung. Apakah dia? Ia dipanggil Omega 3.

Apa itu Omega 3?

Omega 3 tergolong dalam kumpulan asid lemak tak tepu yang penting (essential unsaturated fatty acids) yang mempunyai ikatan karbon-karbon berkembar pada kedudukan n-3 iaitu pada hujung methyl dalam molekulnya. Oleh kerana itu ia digelar Omega 3.

Omega 3 terdiri daripada tiga jenis asid lemak utama iaitu:

1. Eicosa Pentanoic Acid (EPA)

2. Docosa Hexanoic Acid (DHA)

3. Alpha Linolenic Acid (ALA)

Bukti saintifik kebaikan Omega 3 dengan kesihatan jantung.

Banyak kajian saintifik telah membuktikan kaitan yang amat kuat di antara Omega 3 dengan kesihatan jantung yang baik.
Pada 8 September 2004, USFDA iaitu badan yang bertanggungjawab menjaga hal-ehwal perubatan di Amerika Syarikat telah mengeluarkan kenyataan yang menyokong Omega 3 (EPA & DHA) sebagai satu supplement yang boleh mengurangkan risiko penyakit jantung koronari.

Antara kebaikan Omega 3 untuk kesihatan jantung adalah:

• Mengurangkan risiko insiden serangan jantung

• Mengurangkan risiko kematian akibat serangan jantung

• Mengurangkan risiko mendapat denyutan jantung tak menentu (arrythmia)

• Mengurangkan sakit dada Angina pada pesakit yang mempunyai masalah saluran jantung tersumbat (Ischaemic heart disease)

• Mengurangkan risiko serangan jantung kali kedua bagi pesakit yang pernah mendapat serangan jantung sebelum ini.

artikel 4 mei 2014

Makanan sumber Omega 3

Omega 3 amat penting untuk mendapat kesihatan jantung yang baik. Ia hanya boleh memberikan kesan yang baik jika diambil dengan makanan atau supplement. Penggunaan minyak masak yang kaya dengan Omega 3 juga boleh membekalkan keperluan harian seseorang sebagai contohnya minyak canola, minyak flaxseed, minyak kacang soya. Kacang walnut juga adalah sumber yang kaya dengan Omega 3. Disamping itu pengambilan makanan yang ditambah dengan omega 3 seperti telur dan susu juga boleh membantu anda mendapat keperluan Omega 3 harian.

Pengambilan ikan sebagai sumber protein dalam makanan adalah satu cara yang terbaik untuk mendapat khasiat Omega 3 kerana ikan adalah sumber Omega 3 yang paling kaya.

Bercerita tentang Omega 3, anda mesti sudah biasa dengan supplement minyak ikan dipasaran yang tinggi dengan Omega 3. Ada yang diambil dari ikan kod dan salmon. Tetapi, anda mesti bijak memilih kualiti Omega 3 yang paling tulen dan berkualiti.

Mengikut pemerhatian dan kajian saya secara individu, Omega Guard Shaklee merupakan minyak ikan yang paling tulen dipasaran.

  1. Proses penyulingan bermolekul tinggi

Ini kerana  Shaklee menggunakan kaedah ultra tulen bergred farmaseutikal berteknologi tinggi dan melalui proses penyulingan proprietari 3 molekul untuk untuk mengekstrak minyak ikan dan asid lemak Omega 3 yang paling tulen dan paling semulajadi. Berbanding dengan minyak ikan lain, kebanyakan kilang yang menghasilkan minyak ikan ni menggunakan kaedah penyulingan tekanan tinggi untuk mendapatkan minyak ikan. Akibatnya, sesetengah nutrien akan musnah dan kaedah ni jugak tidak dapat menapis kandungan logam yg berbahaya.

omega-guard

  1. Omega Guard daripada Shaklee diekstrak daripada ikan laut air sejuk dan ia bukan dihasilkan daripada minyak hati ikan.

Omega Guard ni diekstrak dari ikan laut air sejuk seperti sardine, mackerel,herring dan ikan bilis dari perairan Jepun.

Mengikut kajian , ikan-ikan jenis ni mengandungi lemak tak tepu yg sangat tinggi iaitu EPA dengan DHA yg boleh merendahkan lemak dalam darah, menurunkan pengumpulan platlet darah dan melambatkan pembentukan thrombus, merawat penyakit lelah dan alahan kulit dengan berkesan.

Sebab tu la org Eskimo yg hidup kat Greenland, Denmark yg bekerja sebagai nelayan tak menghadapi masalah sakit jantung, lelah, tekanan darah tinggi dengan kencing manis.

Kalau compare dengan org Eskimo yg tinggal kat Amerika Utara yg bekerja sebagai pemburu dan makanan utama diorg adalah daging yg dah tentu banyak kolesterol, mereka kat Amerika Utara ni menghadapi banyak masalah kesihatan yg berkaitan jantung.

Seterusnya, pelbagai pemerhatian dibeberapa tempat didunia dilakukan dan didapati penduduk di Okinawa, Jepun dan Kepulauan Crete, Mediterranean juga mempunyai kadar penyakit jantung yang lebih rendah berbanding masyarakat di barat.Penduduk di sini juga mempunyai amalan pemakanan ikan yang tinggi.

 10749497_10202767547886235_1079797210_n

Tahukah anda?

American Public Health Association mengesyorkan kita untuk makan ikan laut air dalam sekurang2nya saiz kad permainan sebanyak 2 kali seminggu yg mengandungi paras asid lemak Omega 3 untuk mengurangkan risiko penyakit jantung sehingga 44%.

Kesimpulannya, pengambilan ikan sebagai sumber protein dalam makanan adalah satu cara yang terbaik untuk mendapat khasiat Omega 3 kerana ikan adalah sumber Omega 3 yang paling kaya. Untuk cara yang lebih mudah makanlah kapsul atau suplemen Omega 3 yang banyak terdapat dalam pasaran sekarang. Makanlah Omega 3 setiap hari untuk kesihatan jantung anda. Usaha berterusan dan doa setiap hari, Insya-Allah kesihatan anda akan terpelihara.

tumblr_lal5gmC7Pm1qdcp3c

 (sumber : google )

Pilihan saya tentulah Omega Guard shaklee..boleh dikongsi seisi keluarga.

Dapatkan Omega Guard anda hari ini, harga runtuh untuk anda..

pm/wasap for order,

Elin | 017-7854596

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s