Kenali Milk Booster Anda : Makanan segar atau makanan tambahan

Assalammualaikum semua.

Entry saya kali ni nak celoteh tentang milk booster..setiap orang mesti punya cara tersendiri sebagai milk booster. Idea penulisan ni datang selepas saya terasa susu agak drop sejak dua menjak ni. Tak pasti atas faktor stress ke atau kekurangan zat dalam badan.

Sebelum saya tiada mengambil apa-apa supplement khas untuk menyusu sekadar ambil Ostematrix dan milkshake. Apa yang saya sedar, sebelum ni saya rajin makan sayuran berdaun hijau, tapi baru-baru ni agak kurang. Mungkin itu faktornya.

Jadi, apa perlu saya buat? Saya recall semula apa antara milk booster yang pernah saya ambil dan berkesan.

  1. Sawi

 Sawi Goreng 20130731_181931

Sewaktu pantang, memang makan sawi setiap hari dari sawi putih, sawi jepun, sawi pahit, pak choi, ehh tu je kot. Apa yang ada dalam sawi yea?

Sawi banyak mengandungi vitamin dan mineral. Kadar vitamin K, A, C, E, dan folat pada sawi tergolong dalam kategoriexcellent. Mineral pada sawi yang tergolong dalam kategori excellent adalah mangan dan kalsium. Sawi juga excellentdalam hal asam amino triptofan dan serat pangan (dietaryfiber).

Zat-zat gizi yang termasuk dalam kategori very good pada sawi adalah kalium, tembaga, fosfor, besi, magnesium, vitamin B6, vitamin B2, dan protein. Komposisi gizi lengkap dari sawi dapat dilihat pada table.

Tengok, banyakkan khasiat. No wonder la ibu-ibu dalam pantang memang kena makan sawi.

Ok, mulai esok saya akan makan sawi banyak-banyak.

  1. Halba

 air halba1 Halba-campur

Campur air panas dengan halba. Biarkan suam baru minum. Buat pekat-pekat, memang rasa pahit.Alhamdulillah memang terasa susu bertambah. Ada gak saya consult customer minum halba, nampaknya berkesan.

  1. Lobak putih

 lobak putih Sup Lobak DSC_2271a (Small)

Sup lobak putih memang saya amalkan sewaktu menyusukan Nafisah. Alhamdulillah memang berkesan. Rasanya pon best. Tumis bawang merah,bawang putih,halia dan udang kering. Tambah air dan masukkan lobak putih. Makan dengan bubur kosong pon sedap!!

  1. Ikan tongkol / Bendi

 2013-01-11 15.38.40 IkanTongkol

Terkejut ke? Yang ni saya tak berapa pasti. Tapi baru-baru ni saya masak ikan tongkol singgang bersama bendi, malam tuh terasa baju lencun walaupun menyusukan Anas. So set dalam kepala, ikan tongkol / bendi milk booster saya.

Antara lain milkbooster yang berkesan menurut kawan-kawan saya seperti berikut:-

  1. Air sengkuang cina

22122010886 DSC02784

Mereka cakap beli saja air sengkuang cina dalam tin dan minum. InsyaAllah membantu. Rupanya buah sengkuang cina ni banyak terjual di Jusco. Selalu nampak orang Cina yang beli, saya tak pasti kegunaannya apa.

  1. Air jus buah roselle

roselle-baru ROSELLE-FLOWER-VEGANLOGY

Rebus buah roselle dan blender dijadikan jus. Mungkin beli pati roselle pon boleh sebab susah nak jumpa roselle segar kan.

  1. Durian

download

Haaa raja buah ni memang sedap, tak tau pulak ianya juga milkbooster. Tapi sekarang bukan musim durianla..

Shaklee ada set penyusuan mengikut budget anda. Set paling glamour adalah gabungan ESP + alfalfa.

Ramai da mengakui keberkesanannya.

6464_10151232841068710_16063198_n

ALfafa

Kesimpulannya, saya akan cuba makan sawi dan air sengkuang cina dulu. Kalau production tak meningkat, saya akan try alfalfa sebab saya da ada milkshake, tak perlu ESP la.

Ok, bagi sesiapa yang mengalami maslah seperti saya, bolehlah try segala jenis milkbooster seperti diatas, kalau malas bolehla try set penyusuan Shaklee.

Apa-apa kemusykilan boleh hubungi saya melalui wasap/telegram/sms saja.

Elin

017-7854596

Rakan Shaklee Anda

Leave a Reply

