Supplement suatu keperluan atau kemahuan??

[Adakah Vitamin dan Zat Galian Tambahan Satu Keperluan? – Dr. Rizin Kusop]

wpid-screenshot_2014-10-17-11-54-32_1

1. Jawapan bagi persoalan ini adalah YA. Namun, sekiranya anda hidup setengah juta tahun dahulu, jawapannya adalah TIDAK.

2. Vitamin dan zat galian sangat penting dalam mengekalkan fungsi asas pelbagai tindakbalas biologi badan. Fungsi badan ini menentukan tahap kesihatan setiap individu.

3. Nenek moyang kita yang hidup beribu atau beratus tahun dahulu hidup sebagai pemburu dan pengumpul makanan. Ini bermaksud makanan yang mereka makan didapati secara semulajadi daripada haiwan liar dan tumbuh-tumbuhan. Makanan ini dimakan hampir serta merta dan mentah. Mereka tidak menternak atau bertani. Mereka tidak memerlukan vitamin atau zat galian tambahan.

4. Sebaliknya, makanan anda datang dari pasar raya. Makanan ini telah diproses. Kemungkinan besar, ia telah dituai berminggu-minggu atau berbulan-bulan lepas. Ia ditanam dalam kawasan tanah yang sama setiap tahun. Ia disembur dengan racun perosak dan bahan kimia yang berlainan. Ternakan juga telah diberi makan antibiotik, hormon tumbesaran dan makanan yang tidak sihat serta membesar dalam sangkar yang sempit dan kondisi di mana memungkinkan ternakan senang mendapat penyakit. Tambahan lagi, makanan itu barangkali tiba di atas pinggan setelah terlebih masak dan diolah menjadi pelbagai bentuk yang tidak menyerupai keadaan asalnya.

Maka, jika anda beranggapan bahawa anda mampu mendapat semua vitamin dan zat galian yang anda perlukan hanya daripada makanan moden, anda sudah pasti tersilap!

(artikel penuh boleh didapati dari http://www.mmgazette.com/adakah-vitamin-dan-zat-galian-tambahan-satu-keperluan-dr-rizin-kusop/)

Pendapat peribadi saya

1. Saya sangat memerlukan supplement terutamanya Ostematrix iaitu pil kalsium kerana saya tidak gemar minum susu. Saya perlukan kalsium untuk membantu pengeluaran susu. Saya berazam hendak menyusukan Anas sehingga 2 tahun.

2. Saya perlu mealshake sebagai makanan tambahan anak saya Nafisah kerana saya tau dia kurang gemar sayur dan ikan. Saya tahu dia tidak akan dapat nutrient yang cukup hanya dengan minum susu anmum.

3. Saya juga perlu vitamin C, alfalfa, garlic dan zinc untuk masalah jerawat saya. Saya kena jaga dari dalam untuk hasil yang baik dari luaran.

4. Suami saya perlukan carotomax untuk membantu mengurangkan silau matanya.

Kesimpulannya, setiap vitamin / supplement yang kita ambil kerana keperluan.

Saya pilih makanan tambahan Shaklee yang terbukti selamat,berkesan dan semulajadi..

10936659_10203260132000530_1455323868_o

(stok peribadi)

Leave a Reply

