Pengalaman bersalin ceaseran kali pertama – Nafisah

Dengar saja tentang ceaseran, ramai kecut perut..Tetapi apabila anda sudah melaluinya untuk pertama kali, kali kedua anda sudah tidak gentar, dalam fikiran hanya mahu cepat lahirkan bayi dan selamat.

(sumber google)

Saya berpeluang menjalani ceaseran secara 2 kali. Pertama ketika 2012 dan kedua pada 2014. Hanya berbeza 2 tahun, mungkin ada orang kata eh belum cukup jarak tu, tapi pada saya sudah cukup. Kita boleh tau macamana keadaan luka didalam, apabila saya rasa tiada nyeri atau sakit saya pasti luka didalam sembuh dengan eloknya.

Untuk makluman pembaca, saya mengalami “slow progress” untuk kedua-dua proses kelahiran. Hampir 13 jam berada dalam labor room, bukaan saya tetap 4 cm. jangan terkejut sebab saya sendiri yang minta dengan doctor pakar untuk operation sebab nurse cakap baik awak sendiri minta. Dengan bersemangat saya jerit “ Doktor, saya nak ceaser..saya dah tak tahan !!!”.

Bersalin pertama kali saya di HSI. Sebelum dimasukkan ke operation theater, saya diminta untuk menurunkan tanda tangan, dengan sakit contraction yang datang tak henti-henti, memang sign macam cakar ayam. Pengalaman loket rantai hilang sewaktu proses membuka barang kemas. Seingat saya, saya masuk operation theather pukul 10.15 pm,

Lebih kurang macam ni la keadaan theater room..sejuk sangat okeh..

Nafisah lahir pukul 11.00 pm. Saya dibius separuh badan ditulang belakang. Saya dapat melihat proses pembedahan berlaku melalui lampu diatas kepala. Terasa perut ditekan, digoncang tetapi memang tiada satu sakit pon kita akan rasa. Saya dapat rasakan pisau membelah perut saya, serius nyilu…Tak lama kemudian terdengar suara bayi menangis. Ohhh anakku selamat. Bila bayi keluar saja, terus dibawa kearah dada dan saya diminta mengecam jantina bayi. Alhamdulillah baby girl seperti yang di scan. Sekejap tu je dapat lihat wajah bayi, kemudian bayi dibersihkan dan dibuat ujian skor apgar.

Selepas operation, badan seakan menggigil menahan kesejukan melampau. Sebelum dipindah ke ward, saya diletakkan diruang berehat dan dipasang haba untuk memanaskan badan. Memang rasa sangat letih dan mengantuk. Dalam 30 min kemudian barulah dipindah masuk ke ward. Bila ditolak keluar, nampakla wajah suami yang setia menunggu, rasa sedih berbaur gembira sebab bayi dan saya selamat. Terdengar bunyi bayi kami menghisap bedungnya, rasa kasihan namun apakan daya ummi sangat tak larat. Malam tu bayi dijaga oleh nurse. Keesokan paginya pukul 7 pagi, barulah saya dapat memeluk bayi dan menyusukannya buat pertama kali. Sesungguhnya pengalaman yang sangat berharga.

DSC00518 - Copy DSC00519 - Copy

(inilah wajah baby kami Nafisah, usia 1 hari)

Saya sudi berkongsi pengalaman bersalin secara ceaseran dengan anda semua. Jangan malu-malu kalau ada yang nak tanya.

Elin (017-7854596)

Leave a Reply

