Resepi udang butter dengan telur masin yang terover sedapnya.

Ni cerita last week..sebelum balik keje, saya akan usha blog aziekitchen untuk tengok menu yang menambat hati untuk dijadikan santapan berbuka..pastu terpandang resepi udang butter dengan telur masin..woowww kecurnya..dalam peti ais ada udang saiz XL yang dibeli dari kak ros..sebelum ni udang ni bila dimasak sambal agak kurang menyerap rempahnya..apa kata kali ni try udang butter la..sebelum ni nampak yana samsudin tayang sotong butter ngn telur masin, apalagi hati meronta nk cuba..

Sebenarnya, sepanjang hidup memang tak pernah merasa udang butter ke sotong butter ke..macam xsedap je rasanya..sebab dah terbiasa udang sotong masak sambal ngn petai kn..ketam masak telur masin pon baru sekali makan..ni plk rasa nk masak untuk kali pertama dalam hidup..layan je la nafsu bulan puasa ni..

Jom tengok resepi dari azie kitchen ni..saya oter ikut kuantiti udang yg ada..

Resepi udang butter dengan telur masin
Bahan-bahannya :
500 gm udang
1/2 sudu kecil garam
1/2 sudu kecil serbuk kunyit
Minyak
3-5 sudu besar butter
6 ulas bawang putih – di cincang
15 biji cili padi ~ dihiris serong
4 tangkai daun kari
2 biji telur masin ~ direbus & hancur
2 sudu kecil gula
10 sudu besar susu cair/susu segar
1 sudu kecil tepung jagung
Cara cara:
Telur masin rebus dibuang kulit dan dihancurkan. Ketepikan. Udang dibersihkan dan digaul dgn garam dan serbuk kunyit. Panaskan minyak dan goreng sekejap sehingga udang berubah warna. Angkat dan ketepikan (buangkan semua lebihan minyak). Panaskan kuali masukkan butter, tumis bawang putih, daun kari dan cili padi hingga wangi dan masukkan telur masin yg dihancurkan tadi.
 
Kemudian masukkan susu segar dan gula. (tak perlu letak garam sebab dah ada rasa masin dari telur masin)
 
Kacau rata dan masukkan udang. Kacau lagi. Masukkan bancuhan tepung jagung dengan air untuk memekatkan kuahnya. Masak seketika, kemudian bolehlah dihidangkan.
Nota : saya oter sukatan sebab udang yang ada tak sampai 500g pon..saya gunakan susu sejat saji, majerin pelangi..tak guna tepung jagung..udang tuh tak perlu buang ekor & kepala..
Nak tengok hasil masakan saya???
11652000_10204129630777456_1016445242_n
sorry, kurang pencahayaan..
suami puji 100% sedap..saya bagi 10/10 untuk masakan ni..sebab???? memang sedapppp sangat..makan dengan nasi putih saja tanpa lauk lain..rasa lemak masin manis pedas semua ada..saya hisap dan gigit kepala udang tuh, memang terasa sgt rempah tuh mesra..memang pasni kalau ada udang, memang resepi ni menjadi kegemaran seisi keluarga…percayalah, cuba anda pasti tak menyesal…
Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s