Kenali kuku anda – Hangnail dan cara merawatnya

Assalammualaikum.

“ Ya Allah ! Permudahkanlah segala urusan, janganlah Engkau persulitkannya, sempurnakanlah dengan kebaikan”

10730099_10202678263734187_3117053158653279629_n

Nafisah ( anak sulung saya berumur dalam 2 tahun 9 bulan ) sering menggigit kuku. Diam-diam dia duduk jauh , rupanya mengigit kuku dan kulit terlebih dicelah kuku. Ishhh jangan gigit, nanti berdarah, meh Ummi guna sepit kuku..
Masalah kulit terlebih dicelah kuku ni dikenali sebagai “Hangnail”..saya kira kebanyakan orang dewasa turut mengalami masalah ini, saya pon tidak terkecuali. Apakah puncanya?

hangnail

Apa itu Kuku?

Kuku adalah bahagian  tubuh manusia yang terdapat atau tumbuh di hujung jari. Kuku tumbuh dari sel mirip gel lembut yang mati, mengeras, dan kemudian terbentuk dari hujung jari. Fungsi utama kuku adalah melindungi hujung jari yang lembut dan penuh urat saraf, serta menguatkan daya sentuh. Secara kimia, kuku sama dengan rambut yang antara lain terbentuk dari keratin protein yang kaya akan sulfur. Kuku manusia terjadi daripada segumpulan protein yang dipanggil keratin. Keratin ini disokong oleh vitamin A, vitamin D dan kalsium.

Kuku sebagai kayu ukur kesihatan seseorang

Mungkin ramai yang tidak mengetahui bahawa kuku pada jari boleh menunjukkan tahap kesihatan seseorang. Kelainan atau perubahan dalam warna tekstur kuku mungkin menjadi tanda penyakit dari anemia hingga penyakit jantung. Dr Philip Fleckman, dermatologi dari Universiti Washington menggunakan kuku pesakitnya untuk melihat tahap kesihatannya. Caranya adalah dengan memerhatikan warna kuku.

* Kuku berwarna merah jambu – merupakan suatu petanda kuku sihat.

* Kuku yang berwarna keputih-putihan atau pucat – merupakan tanda kekurangan zat besi dan berkemungkinan mempunyai penyakit kronik.

* Kuku berwarna gelap di bahagian luar menandakan adanya risiko penyakit ginjal.

* Kuku warna kebiru-biruan atau ‘cyanosis’ – menunjukkan bahawa hemoglobin yang membawa oksigen di dalam darah mengalami kekurangan oksigen.

* Kuku yang berwarna kuning – biasanya merupakan reaksi terhadap bahan-bahan kimia atau asap rokok. Sindrom kuku berwarna kuning dapat dipastikan dengan pertumbuhan kuku yang tebal dan lambat selain adanya gejala batuk dan sinus. Ia menunjukkan penyakit paru-paru.

Kuku yang kuat dan bersinar adalah tanda-tanda seseorang itu menjaga kesihatan yang hebat. Pola makanan dan cara hidup merupakan faktor penting kepada kualiti kuku. Kuku adalah bahagian terakhir badan menerima nutrisi, jadi jika anda mempunyai pola makan yang buruk, anda perlu lebih berhati-hati kerana boleh menjadikan kuku menjadi lemah dan rapuh. Makan makanan yang sihat boleh membuat kuku anda lebih kuat dan sihat secara semulajadi.

10 jenis makanan untuk kuku yang sihat

nails-superfoods

Pengambilan makanan tambahan (supplemen) yang mengandungi multivitamin dan pelbagai mineral dapat membantu memelihara kuku. Kuku rapuh juga menunjukkan yang anda kekurangan zat besi.

Warna kuku yang tampak semakin gelap dan kering menunjukkan tubuh anda kekurangan vitamin terutama vitamin B12. Anda harus memenuhi keperluan vitamin B12 dengan mengambil suplemen atau makanan-makanan seperti telur, keju dan kekacang. Dengan memenuhi keperluan vitamin-vitamin tersebut, kesihatan kulit anda akan meningkat dan pastikan anda minum banyak air putih.

Remedi untuk masalah “ hangnail”

Penggunaan vitamin E dikatakan mampu untuk mengatasi masalah “hangnail”. Vitamin E mampu untuk melembapkan dan melembutkan kulit .

home-remedies-for-hangnails-opt

Vitamin yang disyorkan untuk mengatasi masalah “hangnail”

Hangnail ni menunjukkan kita kekurangan vitamin C , asid folik dan protein. Berikut adalah cadangan vitamin Shaklee yang boleh membantu merawat masalah kuku seperti hangnail,

  1. Vitamin C– Kolagen dalam vitamin C membantu mengukuhkan sel kulit dan sel yang terbentuk akan lebih teguh dan sihat, kulit tidak akan menjadi kering, lembik, dan mudah lebam. Vitamin C juga membantu meningkatkan kadar penyerapan iron. Vitamin C juga sangat terkenal dengan Vitamin Cantik!
  2. B-complex– Untuk menguatkan kuku dan mengelakkan kerapuhan kuku.
  3. ESP– Kaya dengan asid amino yang penting untuk pertumbuhan kuku.
  4. Vitalea with iron– untuk kuku yang kuat, dan tidak mudah patah. Kurang zat besi boleh menyebabkan kuku mudah pecah, kuku pucat dan tidak rata, dan melambatkan pertumbuhan kuku.

Biotin dan vitamin B  yang diambil bersama-sama dengan asid amino dan vitamin C dan vitamin E, mempunyai kesan synergestic yang membantu badan membina keratin protein  yang diperlukan untuk  kuku yang kuat.

SET-A

Shaklee_ESP_l

Vitamin untuk kanak-kanak mengatasi masalah “hangnail”

 meal shakes

MealshakeMeal Shake Shaklee menyediakan hidangan lengkap dan asid amino serta nutrisinya mudah diserap untuk kegunaan seharian. Ia diperbuat daripada bahan semulajadi – buah-buahan, sayur-sayuran, kacang soya, lactalbumin (sejenis susu) dan lain-lain.

Lactalbumin adalah bahan yang  terbaik dan mengandungi organisma protin yang sangat berkualiti dan mudah diserap ke dalam sistem tubuh dari peringkat bayi hingga ke orang dewasa. Kebiasaannya, ia mengandungi pelbagai nutrisi seperti immunoglobulin, lactoferrin, bacteriolysin dan sebagainya.

Jom tengok testimoni mealshake berkesan untuk masalah kuku kepada kanak-kanak,

testi-kuku

Bagi mereka yang mengalami masalah ini, tentu rasa tak selesa, sakit dan rasa nak cabut je. Tapi bila tercabut, kuman akan masuk melalui luka tu dan mendedahkan kita kepada pelbagai jangkitan penyakit. Jadi, cepatla rawat sebelum melarat.

Sempena promosi ESP bulan Oktober ni, jom grab setong.InsyaAllah membantu..

p/s : Nafisah baru sebulan consume mealshake, Saya pula baru consume Vit C dan mealshake.

InsyaAllah akan saya kongsikan feedback tentang hangnail nanti yea..

Pm/wasap,

Elin | 017-7854596

Leave a comment